0 van 0 resultaten voor ""

Het laatste stukje ringweg

Oosterweelverbinding, Antwerpen

Het project Oosterweelverbinding heeft een in Vlaanderen nooit geziene omvang en complexiteit. Sweco is al vanaf de tender betrokken. Onze experts verzorgen onder meer de haalbaarheidsstudies, BIM-coördinatie en het parametrisch ontwerp.

Projectinformatie

Antwerpen kampt al decennia met grote verkeersdrukte. Het project Oosterweelverbinding biedt de oplossing voor filevorming, geluidsoverlast en milieuverontreiniging door uitlaatgassen. Oosterweel maakt de Antwerpse Ring (R1) helemaal rond en biedt zo een broodnodige extra kruising van de Schelde. Dat is nodig om de Kennedytunnel te ontlasten. Maar Oosterweel is zoveel meer dan dat. Behalve tunnels, nieuwe knooppunten en complexen, omvat het project ook meer dan 30 kilometer fietspaden, tramprojecten, P+R’s en enorm veel nieuwe én groene ruimte. Het Viaduct van Merksem – langs het Sportpaleis – wordt afgebroken en vervangen door een verdiepte Ring die deels overkapt wordt.

Daarom werkt Antwerpen aan het project Oosterweelverbinding. Hierin wordt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels onder de dokken verbonden in het Oosterweelknooppunt. De Kanaaltunnels bestaan uit vier kokers, die per twee op elkaar gestapeld liggen. Ze starten in het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze op: de onderste kokers sluiten aan op de Antwerpse Ring richting Nederland (A12 en E19), de bovenste kokers gaan richting Sportpaleis en E313. Op de rechteroever komt een nieuwe verdiepte en deels overkapte Ring. Ook het landschap ondergaat een grondige gedaanteverwisseling om straks over te gaan in een eigentijdse, groene omgeving met maatschappelijke functies.

Het project Oosterweelverbinding heeft een in Vlaanderen nooit geziene omvang en complexiteit. Sweco is al vanaf de tender betrokken. Onze experts verzorgen onder meer de haalbaarheidsstudies, BIM-coördinatie en het parametrisch ontwerp.

Internationale samenwerking voor verkeersveiligheid

Sweco Nederland werkt in dit project intensief samen met Witteveen+Bos, Sturino, TM ROCO en onze Belgische collega’s. Hierdoor bundelen we een veelvoud van kennis en expertise om de beste oplossing te kunnen realiseren. In aanvang resulteerde dit al in een alternatief voorstel voor de tunneltechiek, waarmee we een flinke besparing realiseerden voor de opdrachtgever. De planning is strak en de complexiteit hoog, waardoor dit project meer dan ooit niet alleen gaat om het bundelen van kennis, maar ook een sterk staaltje samenwerkingskracht. Over grenzen heen. Juist deze manier van werken, is kenmerkend voor Sweco: met 22.000 collega’s in Europa kunnen we putten uit hoogwaardige kennis en ervaring.

1 / 3

BIM ontrafelt de complexiteit van het project

Om nauwkeurig inzicht in dit complexe infraproject te hebben en te houden, besloten de partners in het project met een project specifiek BIM-protocol te werken. Vanuit het ‘kernteam BIM’ hebben we een gemeenschappelijke methode ontwikkeld voor het (parametrisch) modelleren, coördineren en managen van projectinformatie. Dick Elsman is expert op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM) en is al vanaf het begin betrokken bij de Oosterweelverbinding. “Een project van deze omvang kun je niet managen op 2D, want de complexiteit is te groot. Om die reden hebben we zo vroeg mogelijk in het proces de voordelen van BIM duidelijk gemaakt. Het resultaat: tijdwinst en betere kwaliteit van de output.”

Dankzij BIM kunnen we in 20% van de tijd 80% van het werk verrichten. – Dick Elsman, BIM-expert bij Infranea, part of Sweco
1.800

meter tunnel

8

tunnelelementen

60.000

ton per element

Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.