Bybanen: meest complexe en langste lightrail verbinding ter wereld
Nederlandse kennis en aanpak van grote waarde in Noorwegen
De Noorse stad Bergen bereidt zich voor op de toekomst met de aanleg van een tweede moderne tramlijn. Deze tien kilometer lange lightrail vormt straks een snelle en veilige verbinding tussen het centrum van Bergen en haar buitenwijken. Aangezien de stad in een bergachtig fjordenlandschap ligt, gaat hij dwars door enkele tunnels. In het drukste deel van de stad loopt het spoor een stuk ondergronds, met een halte onder het ziekenhuis. De expertise die wij in Nederland in huis hebben op het gebied van lightrail, digitalisering en waterproblematiek is voor deze stad van grote waarde. Samen met Sweco Noorwegen werken we met ongeveer 250 experts aan een van de grootste projecten die in Noorwegen worden gerealiseerd. Project Bergen is momenteel de grootste crossborder samenwerking binnen Sweco.
experts
kilometer lightrail
kunstmatige rivier
Eén van de belangrijkste argumenten die de klant heeft voor de aanleg van de lightrail is het bevorderen van de moderne uitstraling van de stad. Daarnaast spelen veiligheid en duurzaamheid een grote rol. Het bergachtige landschap en de grote afstanden die de Noren vaak moeten overbruggen, vormen de hoofdreden dat de auto nu vaak de voorkeur heeft om van A naar B te reizen. De lightrailverbinding zal daar in de toekomst verandering in brengen. De stad en provincie sturen aan op het gebruik van duurzame mobiliteit door de auto minder ruimte te bieden. Een flexibel tramlijnennetwerk en de aanleg van express fietspaden komen daarvoor in de plaats.
We bouwen niet naast elkaar, maar met elkaar. Het is van groot belang om alle betrokken disciplines op de juiste momenten aangehaakt te hebben in dit soort grootse complexe projecten. In Bergen draait het niet alleen om de lightrail verbinding maar ook om de omgeving waar de tram straks doorheen loopt. Dit moet een woon- en werkgebied met allure worden, met zo’n 3000 woningen en 16.000 werkplekken in kantoren. Veel innovatiekracht is nodig om hier succesvol te zijn. Sweco heeft internationaal alle kennis, expertise en ervaring in huis, van geotechniek, landschap, constructie, wegen en water tot rail, om een stempel te drukken op de toekomst van Bergen.
Petra Reijntjes, projectleider bij Sweco
BIM in optima forma
In dit project hebben we de nieuwste digitaliseringstechnieken op het gebied van Building Information Management (BIM) voor het eerst op grote schaal toegepast. En met succes, de werkwijze is voorbeeld stellend geweest voor veel projecten die onze experts hierna in Nederland uitvoerden. Bijvoorbeeld bij de bruggen op IJburg, stationslocaties en andere complexe infraprojecten.
Het samen werken vanuit één informatiemodel leverde veel op: transparantie en traceerbare kwaliteit, efficiëntie, betere samenwerking en real-time toegang tot 3D-modellen. Het automatisch genereren van de fundering en damwanden van het project aan de hand van scripts bespaarde daarnaast een zee aan tijd. 10.000 heipalen tussen de rotsbodem en de betonnen onderdelen van het project zijn er via een script eenvoudig ingezet. Zo hoefden onze experts niet elke heipaal zelf te modelleren. Bovendien konden ze zo gemakkelijk aanpassingen doorvoeren zonder dat het hele ontwerp over moest. Goed informatiemanagement maakt dat alles in de voorbereiding is uitgekristalliseerd met als gevolg dat er rust heerst op het moment van uitvoering; een grote meerwaarde van BIM.
Kunstmatige rivier lost waterproblematiek op
Bergen is één van de natste steden ter wereld. Daarnaast wordt de stad omringt door verschillende bergketens en kunnen de bergbeken en straten in de stad tijdens flinke regenval veranderen in een kolkende massa water. Doordat het gebied waar de tram doorheen gaat lopen, wordt getransformeerd naar een levendige nieuwe woonwijk, moet dit probleem aan de voorkant opgelost worden. Sweco werd uitgedaagd om een oplossing te bedenken voor deze grote hoeveelheden regenwater waar Bergen mee kampt.
In ons plan hebben we direct naast de lightrail een waterverbinding, bestaande uit twee lagen, ontworpen tussen het Solheimsmeer en de fjorden. Het onderste kanaal is ontworpen als robuust systeem dat bij extreme regenval overtollig water, vanuit de stad en de omliggende bergketens, zo snel mogelijk kan afvoeren naar de zee en zodoende de stad beschermt tegen overstromingen. Het bovenliggende kanaal is daarentegen volledig ingericht voor de migratie van de zeeforel en in nauwe samenspraak met een visbioloog ontworpen.
Stefan te Vaarwerk, landschapsarchitect bij Sweco
Deze kunstmatige rivier zorgt er niet alleen voor dat het waterprobleem is opgelost en de vismigratie is hersteld. Ook maakt deze slimme oplossing de omgeving aantrekkelijker. Dit soort oplossingen kunnen alleen ontstaan door integrale denkkracht die ontstaat door samen te werken met specialisten vanuit allerlei disciplines. Door de aanwezigheid van al deze expertises heeft Sweco deze oplossing kunnen bedenken, verbeelden en verifiëren en tot op detailniveau kunnen uitwerken.