Urban Insight: de rol van reistijd in stedelijke ontwikkelingen

/siteassets/nieuws/swec-urban-insight-2.jpg

Urban Insight: de rol van reistijd in stedelijke ontwikkelingen

20 maart 2018
We kunnen beter investeren in de ervaring van reistijd en duurzame vormen van vervoer, dan in snellere verbindingen of extra asfalt. Ons tweede Urban Insight report ‘Running to stand still’ geeft inzicht in de rol van reistijd bij het vormgeven van de stad van de toekomst.

Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog bij Sweco, pleit voor een meer actieve rol van de beleving rondom reistijd in infrastructurele ontwerpen en besluiten. Investeren in extra asfalt zorgt namelijk niet voor minder files. Is dit je doel, dan kom je van een koude kermis thuis. Want doordat we ons steeds sneller kunnen verplaatsen, reizen we ook steeds verder. Ben je al jaren gewend om een uur per dag te moeten reizen naar je werk, dan is de kans groot dat je in de toekomst nog steeds minimaal een uur reist. Je kunt er in de toekomst alleen verder mee komen. Des te beter je de tijd die je onderweg bent kunt benutten, hoe minder reistijd je ervaart en je daarmee dan ook hebt.

Investeer daarom in strategische schakels in het netwerk, comfort, ervaring en duurzame vormen van vervoer. De werkgeversaanpak U15, ZuidAs Mobility Experience, Groningen Bereikbaar en elektrische deelauto’s in Lombok zijn succesvolle voorbeelden van het stimuleren van duurzame mobiliteit. Met alle positieve gevolgen van dien: minder files, minder CO2-uitstoot, verbeterde bereikbaarheid en een aangename en efficiënte reis.

Belangrijkste insights

  • Gemiddeld besteden mensen 70-80 minuten per dag aan reizen
  • In Nederland ligt ons reistijdbudget iets hoger dan in andere Europese landen
  • Een hoge arbeidsmarktparticipatie, het grote aantal tweeverdieners, het grote aantal taakcombineerders, een relatief hoog welvaartsniveau en de reiskostenvergoeding zorgt in Nederland voor een hoger reistijdbudget
  • Ondanks de komst van snellere vervoersmiddelen en verbindingen blijft onze dagelijkse reistijd stabiel (Brever-wet)
  • Ons reistijdbudget is vaak meer het resultaat van individuele kenmerken (bijvoorbeeld inkomen, beroep en geslacht) dan van fysieke stedelijke kenmerken
  • Mobiliteit is steeds meer vervlochten met andere dagelijkse activiteiten als werken, studeren, gamen en contacten onderhouden met familie en vrienden
  • Een stad is zo groot als de gemiddelde snelheid van het mobiliteitssysteem toelaat
  • Onze reistijdbudget beïnvloedt de ruimtelijke ordening van een stad en vice versa
  • Inwoners van de stad zijn niet alleen gebruikers, maar ook mede-ontwikkelaars van de stad
  • Belangrijkste vraag die we moeten stellen is; wat is de meest aantrekkelijke set activiteiten die we binnen het reisbudget kunnen realiseren?

Nathalie van Dijk
Verkeerspsycholoog
E: nathalie.vandijk@sweco.nl
T: +31 88 811 45 88

MEER INFORMATIE

Cookies

Onze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken de informatie die we met behulp van cookies krijgen om te begrijpen hoe bezoekers onze site gebruiken en om verbeteringen door te voeren. Onze cookies slaan geen persoonlijke gegevens op. Als u niet wilt dat onze site cookies plaatst, kunt u ze in uw browser uitschakelen. U kunt dan nog steeds onze webste gebruiken.