Opnieuw mooie cijfers voor Sweco; waarom gaat het zo goed?

‘Tja, de markt trekt ook wel lekker aan hè, Grüter!’ Deze reactie krijg ik vaak op onze flink gestegen winstmarges en de omzetgroei de afgelopen paar jaar. Ook vandaag hoorde ik dit weer, in reactie op de halfjaarcijfers 2019. De vandaag gepresenteerde financiële resultaten laten zien dat we wederom onze operationele marge hebben verbeterd en omzetstijging hebben gerealiseerd. Het was het beste halfjaar van Sweco Nederland ooit.

De resultaten

Eugene Grüter, CEO Sweco Nederland

Sweco Nederland zag de omzet in het eerste halfjaar met 3,2% stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En de ebita-marge is verder gestegen naar 7,8% in het eerste halfjaar. En natuurlijk… we hebben de wind mee! Dat klopt helemaal. Onze klanten lopen rond met grote uitdagingen op het gebied van klimaatadaptatie, slimme mobiliteit en de energietransitie, waarvoor ze onze kennis keihard nodig hebben. En gelukkig hebben we die kennis volop in huis.

Maar toch is onze kennis niet de enige reden dat steeds meer klanten ons weten te vinden én bij ons blijven. De laatste drie grote tenders wonnen we niet alleen omdat we de juiste expertise in huis hadden. Dit werd door de klant als vanzelfsprekend gevonden, anders hadden we ook niet aan tafel gezeten. We wonnen de tenders, omdat de klanten waarderen dat we met hen een intense samenwerking willen aangaan. Een langdurige relatie. Een verbintenis waarop ze kunnen terugvallen. Oprechte partners willen zijn. Dat zien ze en dat voelen ze. Expertise is voor ons belangrijk, maar de relatie tussen collega’s onderling én met de klant, is voor ons nog belangrijker. Wij willen begrijpen waar het échte probleem zit en hoe we onze klanten kunnen helpen hun doelstellingen te behalen.

Niet voor niks beloven wij onze klanten om de ‘meest betrokken en benaderbare partner met erkende expertise’ te zijn. Geen enkel bureau in onze branche kent een dergelijke klantbelofte. En wij gaan – elke dag opnieuw – voor deze marktpositie!

Gaat dit vanzelf?

Nee, natuurlijk niet, ook niet bij ons. In de 2,5 jaar dat ik nu bij Sweco Nederland werk, hebben we heel veel geïnvesteerd in de onderlinge relaties. Dat begint binnen, door vertrouwen te krijgen in elkaar, in de collega’s, in het team. We doen dit door een fijne en veilige omgeving te creëren waarin elke adviseur en ingenieur op zijn of haar manier kan bijdragen aan het hogere doel. Door de verantwoordelijkheid laag in de organisatie te leggen. Iedereen heeft bij ons het genoegen om in direct contact te zijn met de klant. Of je nu projectmedewerker bent of divisiedirecteur. Je krijgt vrijheid binnen duidelijke kaders. Dat is wat ingenieurs en adviseurs gelukkig maakt, en als die lekker in hun vel zitten, gaan ze vliegen. En die bevlogenheid voelt de klant.

Ik heb nog nooit voor een bedrijf gewerkt waar het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek zó belangrijk is. In onze Employee Survey, dat in alle Sweco landen jaarlijks wordt herhaald, delen onze medewerkers hun visie op ons bedrijf en ons leiderschap. Bij Sweco staat de mens centraal en dat is géén holle frase; het bepaalt de koers van het bedrijf. Dus ja, de markt is goed, maar ook al zouden we minder meewind hebben, blijven we op koers met onze eigen mensen aan het roer.  

De positieve vibe

Sweco is pas zo’n drie jaar actief in de Nederlandse markt. Het is fantastisch om te voelen dat we als Sweco Nederland in deze korte periode samen zo’n positieve vibe hebben gecreëerd. Het zijn deze vibe, de trots, de onderlinge samenwerking en het vertrouwen in elkaar die het fundament vormen waarop wij - ook de komende periode -  samen verder bouwen aan onze klantbelofte: Sweco, het meest benaderbare en betrokken ingenieursadviesbureau met erkende expertise.

Door deze klantbelofte te leven worden we de beste en hebben wij de meeste impact om de wereld voor de mensen veiliger, gezonder, duurzamer en beter bereikbaar te maken. En dat is wat ons intrinsiek drijft. Mooie winst- en omzetcijfers zijn vervolgens het logisch resultaat. Het eerste halfjaar van 2019 bewijst dit opnieuw.

Meer weten?