0 van 0 resultaten voor ""

De druk op de Nederlandse waterinfrastructuur in beeld

Whitepaper Dilemma in de delta

Waterinfrastructuur: behouden, vervangen of veranderen?

Klimaatverandering dwingt ons om na te denken over andere strategieën voor de waterinfrastructuur voor de komende decennia ’s. Extreme neerslag, droogte en zeespiegelstijging zetten ook druk op het verkeer in onze vaarwegen. De groei van het transport over water, de impact op CO2 emissies van de scheepvaart en de positie van de Nederlandse havens verhogen deze druk nog eens meer. De toekomst kan niet voorbij gaan aan deze klimaat-uitdaging en de daarmee benodigde veranderingen.

De grenzen zijn bereikt

Dit plaatst het instandhouding van de vele duizenden kunstwerken en het bevaarbaar houden van het fijnmazige waternetwerk alsmede de ontwikkeling van havens in een geheel nieuwe context. Het coalitieakkoord maakt elk jaar €1,25 miljard vrij voor het inlopen van achterstanden bij beheer en onderhoud, maar houdt, zo betoogt de whitepaper ‘Dilemma in de delta’ veel te weinig rekening met de complexiteit van de uitdaging. Het huidige systeem loopt tegen grenzen op, met onaanvaardbare risico’s op het vlak van veiligheid en betrouwbaarheid tot gevolg.

 

Van assetgericht naar systeemgericht

De whitepaper gaat in op een omslag in aanpak: van assetgericht, naar systeemgericht. De vele kunstwerken zitten op een einde levensduur. Niet alleen bouwkundig of technisch ingegeven, maar vooral functioneel ingegeven. Dat maakt dat andere oplossingen dat vervanging of renovatie in beeld moeten komen. Samenwerking, hoe logisch ook, is daarvoor cruciaal. Maar ook het met een open en minder technisch vizier, benaderen van dit immense vraagstuk.

De keuzes die we als mens hierin maken, denk aan de hoeveelheid schepen, stuwen, sluizen, het uitbaggeren van rivieren, aanleg van kanalen, strekdammen enzovoorts, heeft hier invloed op. Het is de vraag in hoeverre de bestaande aanpak, waarin de fijnmazigheid en ontelbare assets het systeem in stand houden, deze (fysische en tijdschaal) dimensies voldoende respecteert. Dat kan leiden tot grote risico’s: wanneer er onvoldoende capaciteit is om water af te voeren, komen onze steden letterlijk in gevaar. – Teunis Louters, Projectdirecteur Transport en Mobiliteit.

Over de auteur

Met ruim 36 jaar werkervaring in kust- en rivierontwikkeling, waterbouw, havens en haveninfrastructuur en landwinning, watermanagement is Teunis Louters helemaal thuis in het ‘water en haven gerelateerde infrastructuur’. Teunis is lid van het ‘Dutch Risk Reduction’ (DRR) Team van de Rijksoverheid. Na een stevige basis bij Rijkswaterstaat en verschillende nationale programma’s als Ruimte voor de Rivier, kustverdediging- en dijkversterkingsprojecten, werkte hij aan internationale ontwikkelingen. Zijn mooiste projecten waar hij trots op is zijn het RvR project “Reevediep bij Kampen”, “De yellow river basin management project” in China en Meghna Estuary Study (FAP5B) in Bangladesh maar ook de nieuwe haven in Aruba (Barcadera), en fonkelnieuwe havenontwikkeling in Jordanië (Aqaba).

Onlangs koos Teunis bewust voor Sweco. Het decentrale model, oog voor het kleine én de mens, sprak hem aan. Als projectdirecteur voor de divisie Transport & Mobiliteit pakt hij verschillende duurzame projecten op en zet zich in op gebied van voor innovatie van design proces en digitalisering.

Heb je een vraag aan ons over het whitepaper?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen ervoor dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.