Ruim twee jaar geleden begon de combinatie Sweco en Witteveen+Bos met het monitoren van een wereldprimeur voor de provincie Fryslân; de beweegbare fietsbrug met 66 meter biocomposiet wegdek in Ritsumasyl. Nog nooit eerder werd zo’n grote brug in het openbare wegennet gebouwd van natuurlijke grondstoffen. Met 188 sensoren verzamelden we tot nu toe meer dan zes miljard datapunten. Miljarden redenen dus om ons af te vragen: Hoe is het nu met deze bijzondere biobrug?
Boven verwachting
Met durf en lef ging de provincie Fryslân het avontuur aan om zo’n grote brug circulair te bouwen met een nieuw materiaal. En wat blijkt, het gaat meer dan goed! De data wijst uit dat het biocomposiet materiaal van vlas en hars in de praktijk stijver is dan de testen in het laboratorium vooraf aan de bouw aangaven. “Dat is goed nieuws”, volgens Berrie Veenhof, monitoringsexpert bij Sweco. “Dit vertelt ons dat het materiaal beter zijn vorm behoudt tijdens het gebruik en in de loop van de tijd dan gedacht. Dit zou de verwachte levensduur van de brug kunnen verlengen.”
Ongelijk openen helpt
Het monitoren van het dagelijks gebruik van de brug blijkt enorm waardevol. “De beheerder liet bij het openen van de brug eerst de opzetstukken aan de uiteinden van de brug tegelijk zakken. Nu laten we eerst het korte eind zakken en enkele seconden later het lange eind. De data leert ons dat de piekbelasting op het biocomposiet hierdoor 25% minder is.” vertelt Berrie. De provincie heeft door een simpele aanpassing in het dagelijks gebruik van de brug gezorgd dat het biocomposiet minder zwaar belast wordt. Zo vervormt het materiaal minder snel en kan de brug langer mee gaan.
Mijn ambitie is om met de provincie Fryslân en Witteveen+Bos nog veel meer waardevolle informatie te creëren met de sensordata. Ik ben ervan overtuigd dat we met lef en durf samen het beheer en onderhoud van deze unieke brug naar een hoger niveau kunnen tillen – Berrie Veenhof, monitoringexpert bij Sweco
Een gelukkig incident
Soms krijg je een extra set waardevolle data zo maar in je schoot geworpen. Dit gebeurde ook in Ritsumasyl toen onverwacht twee tractoren over de uitsluitend voor fietsers bedoelde brug reed. “Uiteraard is dit niet de bedoeling maar het leverde wel fantastisch waardevolle data op.” zegt Berrie enthousiast. “Via een 3D simulatie konden we precies zien wat de extra zware belasting (+50%) van de tractoren met de brug deed. De brug hield zich goed sterk. Daarnaast was de beheerder door de livestream data direct op de hoogte van het incident en kon met de camerabeelden de chauffeurs makkelijk opsporen.” De ontstane schade kon zo snel worden gerepareerd en verhaald.
Het monitoren van deze bijzondere brug is enorm waardevol. Vooral om aan te tonen dat biobased composiet een zeer realistische aanvulling is op de minder duurzame bouwmaterialen zoals staal en beton. Zeker met het oog op de schaarste aan bouwmaterialen in onze sector is een nieuw en duurzamer alternatief een welkome aanvulling – Rinze Herrema, business unit manager Infra Constructies bij Witteveen+Bos
Big data brug breder inzetten
De sensoren leveren de benodigde data om het gedrag van de unieke biobrug in goed de gaten te houden. Dat is mooi, maar we kijken ook verder; zouden we nog meer met big data kunnen doen? Wellicht met wat extra monitoring. Berrie heeft wel wat ideeën: “Voorspellen wanneer het onderhoud van deze brug écht nodig is. Als je niet te vroeg onderhoud doet, bespaart dit geld. Of in beeld brengen hoe de brug zich gedraagt bij bepaalde incidenten direct of zelfs vlak vooraf. Zo weet de beheerder exact de gevolgen als bijvoorbeeld de Fietsvierdaagse over de brug gaat. Daarnaast kunnen we ook het stroomverbruik van de aandrijving van de draaibare brugdelen gaan monitoren. Wie weet is hier nog wel een mooie energiebesparing te maken.” De combinatie Sweco en Witteveen+Bos werken hier graag de komende jaren met de provincie Fryslân verder aan.
We zijn als provincie nog steeds trots op deze unieke brug en kunnen andere wegbeheerders van harte aanbevelen om meer gebruik te maken van biobased materialen in hun civiele kunstwerken. Immers als je van vlas en hars een draaibrug kunt maken van deze omvang, waarom dan niet bijvoorbeeld een viaduct of een ophaalbrug? – Sjoerd Vrieswijk, hoofd provinciale Waterstaat bij Provincie Fryslân
Wij doen niet anders. En daardoor ontstaan mooie projecten en verhalen. Ontvang 10x per jaar meer nieuws over toonaangevende innovaties, projecten en persoonlijke verhalen in je mailbox. Weet hoe de wereld verandert en wij, samen met jou, het verschil maken. Elke dag opnieuw.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.