Nieuwe virtuele wegen voor Waterschap Vallei en Veluwe
BIM betekent tradities loslaten en op zoek gaan naar nieuwe wegen. Vaak ligt de grote digitale stap voorwaarts voor organisaties als laaghangend fruit te smeken om geplukt te worden. Zo ook bij Waterschap Vallei en Veluwe. De stip op de horizon is daar gezet. Hoe daar te komen? Edwin van der Veer, BIM-manager bij Sweco, en Wim van der Meer, CDO bij het waterschap, slaan de handen ineen om digitalisering in de praktijk minstens zo succesvol te laten zijn als op papier.
Digitale transformatie is voor Waterschap Vallei en Veluwe, en alle andere waterschappen, noodzaak en biedt tegelijkertijd ongelooflijk veel kansen. Het meer en meer uitdijende takenpakket van waterschappen en de steeds sneller veranderende wereld zorgen ervoor dat zij nieuwe wegen moeten bewandelen.
Het waterbeheer van niet te veel, niet te weinig en van de juiste kwaliteit, komt hierdoor in een ander daglicht te staan. Een louter procedurele taakopvatting en sectorale taakafbakening is niet langer houdbaar.
Onze kerntaken blijven belangrijk, alleen komt er een dimensie bij. Die van integraal, samenhangend en wederkerig werken. Op alle niveaus. Digitaal werken gaat ons sneller inzicht geven waar we impact met ons werk kunnen maken en zorgt voor meer ontwikkelruimte.
– Wim van der Meer, CDO bij het waterschap
Kennis creëert waarde
Het waterschap wil waarde creëren met bestaande data, zodat zij de wateruitdagingen van nu en de toekomst beter en vroegtijdig kunnen signaleren en daarop kunnen acteren. Inzicht en scenario’s zijn hierbij noodzakelijk.
Wim: “Waar op de korte termijn het implementeren van BIM op de agenda staat, zie ik op de middellange termijn voor me dat het waterschap een Digital Twin heeft. Met deze virtuele versie van de werkelijkheid kunnen we het natuurlijke systeem veel beter leren begrijpen en de juiste keuzes maken ten behoeve van onze planeet en ons bestaan.”
Wim vervolgt: “We zijn vaak geneigd om zaken lang te verkennen. Wat in heel veel gevallen de juiste route is, alleen moeten we ook leren tempo te maken. Dat pas ook bij onze ambities. Wij zien BIM als een belangrijke ontwikkeling voor onze digitale transformatie. En om het waterschap naar een volgend niveau te brengen werk ik graag met marktpartijen die vooroplopen en waar we veel van kunnen leren.”
Sweco en Waterschap Vallei en Veluwe geloven in dezelfde aanpak; digitalisering is van en voor iedereen. Deze transformatie gaat volgens ons primair niet over de techniek of over de systematiek, maar over ‘digital minded’ worden. Over de mens dus. Volwassenheid in deze mindset is noodzakelijk om de techniek en systematiek van BIM succesvol te maken in de praktijk.
– Edwin van der Veer, BIM-Manager bij Sweco
Kansen liggen er voor het waterschap genoeg. Al veel processen zijn losstaand van elkaar datagedreven. Een voorbeeld is de centrale regie. Alles is ingericht om overal data vandaan te plukken en te gebruiken voor het besturen van al haar assets. Alleen wordt deze data nog niet altijd gedeeld of maximaal benut. Door dit soort data, systemen en processen breder binnen het waterschap in te zetten en met elkaar te verbinden wordt een grote stap voorwaarts gezet.
“Het is aan ons om het waterschap deze stap te laten maken. Hiervoor hoeven ze niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden, maar ze kunnen meeliften op de successen die wij al behaald hebben”, vervolgt Edwin.
Wim: “Sweco heeft eerst onze hele organisatie doorgelicht met een BIM Quickscan, kwalitatief en kwantitatief. Om te inventariseren waar we nu staan op de volwassenheidsladder. Een gouden zet, want de resultaten van deze Quickscan maakten ons duidelijk dat er veel animo is om vergaand te digitaliseren. We zagen zelfs dat er direct teams ontstonden die samen in no-time grote stappen wisten te zetten.”
Wat we samen doen is BIM als helder proces met kansrijke stappen neerzetten. Naast elkaar, samen aan het stuur. Planmatig voor de lange termijn en voor de korte termijn leren we vooral door te doen. En dat leren lukt goed blijkt uit de eerste resultaten. De kloof in mindset zien we kleiner worden, het ontwikkelritme is volop aanwezig en het waterschap zit in de actieve modus.
– Edwin van der Veer, BIM-Manager bij Sweco
Wim: “De implementatie van BIM is voor ons geslaagd als ons dit lukt met de winkel open en het, zowel in nieuwe processen als in nieuwe rollen, staat als een huis. Hierdoor zullen we nieuwe ruimte hebben gecreëerd, wendbaarder zijn en beter in staat zijn om samenwerkingen met bijvoorbeeld de aannemerij vorm te geven. We hebben het zaadje geplant en er is veel enthousiasme en energie aanwezig om dit op korte termijn te realiseren. Dit brengt ons een stap dichter bij ons einddoel.”
Wat is de BIM Quickscan?
De BIM Quickscan is een objectief en onafhankelijk middel om een beeld te geven van het BIM-niveau binnen een organisatie. Mens, cultuur, techniek én proces staan in deze scan centraal. Onze experts zetten de resultaten kwantitatief tegen elkaar uit. Dit geeft de score op de volwassenheidsladder weer en geeft een organisatie snel inzicht welke volgende stap nodig is voor het succesvol implementeren van BIM.
Ontvang 6x per jaar verhalen zoals deze op je digitale deurmat. Hoe wij samen met onze klanten ontwerpen en ontwikkelen om het verschil te maken, nu en in de toekomst.
Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?
Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.