Transferium geeft lucht aan ‘s-Hertogenbosch
Het is voor veel steden een belangrijk doel: een autoluwe binnenstad creëren om zo lucht te geven aan de stad. Dat geldt ook voor ’s-Hertogenbosch. Buiten de binnenstad staan meerdere transferia. Eén daarvan is transferium Deutersestraat. Floris Peeters werkte als architect aan het ontwerp van het transferium: “Het transferium, met 1.100 parkeerplaatsen, een fietsenstalling en een overstap op de bus, ligt direct tegen natuurgebied De Gement. Dat vroeg om een slimme inpassing met aandacht en respect voor de omgeving. En dat is aan de Deutersestraat heel goed gelukt.”
Het ‘groenste’ transferium van Nederland
Een belangrijke voorwaarde van gemeente ’s-Hertogenbosch voor het transferium was dat het duurzaam en groen moest zijn. Floris vertelt dat ze bij het ontwerpen van de parkeergarage daarin net even een andere beslissing namen: “We kozen ervoor om het groen uit de grond te laten groeien in plaats van groenbakken aan de gevel van de parkeergarage. Groenbakken moet je namelijk veel en goed onderhouden. Groen uit de grond laten groeien is veel duurzamer. We plantten hedera. Dat is het hele jaar door groen en hoef je minimaal te onderhouden.
Even wachten..
“Kiezen voor natuurlijk groen, betekende wel dat we een paar jaar door de zure appel heen moesten bijten. Bij de opening van het transferium was de gevel van de garage namelijk nog kaal en grijs. Maar inmiddels, een aantal jaren later, begint onze keuze z’n vruchten af te werpen en is de gevel prachtig begroeid. De parkeergarage voegt daarmee mooi in de omgeving. Daarnaast beperkt het groen de uitstraling van licht en geluid, vangt het fijnstof af en filtert het de lucht.”
Natuurlijk ventileren
Een ander belangrijk en duurzaam element in de parkeergarage is de ventilatie. “De parkeergarage van het transferium Deutersestraat heeft een natuurlijke vorm van ventilatie”, legt Floris uit. “Dat betekent dat de wanden van de garage voor ongeveer een derde open zijn. Het mooie aan dit transferium is dat het een slim gevelontwerp kent met variatie in de geveldiepte en de breedte van de openingen. Daardoor lijkt het van buitenaf visueel dicht. En toch is de gevel voldoende open om natuurlijke ventilatie mogelijk te maken.”
Batterij voor de stad
“De transferiumgarage is op het dak voorzien van 1.500 zonnepanelen”, vervolgt Floris. “Deze leveren twee keer zoveel energie op dan de parkeergarage gebruikt. De energie wordt opgeslagen en op een slimme manier ter plekke ingezet voor bijvoorbeeld het opladen van fietsen, auto’s en bussen.”
“Verder hangen aan het transferiumgebouw kasten voor vogels, vleermuizen en bijen. Het landschap rondom het transferium is opnieuw ingericht met onder andere wadi’s en een grote diversiteit aan nieuwe bomen en struiken en dat is goed voor de biodiversiteit.”
Meer dan alleen het wegzetten van een auto
Floris vertelt dat het mooi is om te zien hoe het transferium aan de Deutersestraat door de jaren heen letterlijk en figuurlijk steeds meer tot leven komt. “Dat komt onder andere omdat alles klopt. En dat is bij transferia, P+R’s en hubs wel eens anders. Je ziet vaak dat de voorziening er wel is, maar dat het beleid (nog) niet klopt. Dat is bij dit transferium niet het geval. Het ontwerp klopt én het parkeerbeleid van de stad. Daardoor gebruiken mensen het transferium goed en veel. Het is heel waardevol om op die manier samen te werken aan een mobiliteitsoplossing die meer doet dan alleen het wegzetten van een auto, maar die ook lucht geeft aan de stad.”
Mooie samenwerking
Floris werkte als architect bij JHK aan het ontwerp van het transferium. JHK was destijds nog geen onderdeel van Sweco, maar we werkten wel samen aan dit project. Sweco was verantwoordelijk voor het constructief ontwerp.