Pedaalkracht: drie projecten die het fietsen stimuleren
Autostoel verruilen voor fietszadel
Zowel mensen als steden knappen op als we vaker de autostoel verruilen voor het zadel. Fietsen is gezond, duurzaam en snel. Je wordt er sterker, fitter en gelukkiger door. Én zeker in de stad en voor korte afstanden is fietsen verreweg de beste oplossing. Geen uitstoot van uitlaatgassen leidt tot betere luchtkwaliteit en als er minder parkeerruimte voor auto’s nodig is, hebben we meer ruimte voor groen. Fietsmobiliteit wint steeds meer terrein met allerlei soorten fietsen, paden en andere versnellers. Wat ons betreft een trend om door te zetten. Deze drie voorbeelden laten zien hoe wij helpen mensen in het zadel te krijgen.
Fiets maar lekker door
Om het fietsen te stimuleren werken in Gooi en Vechtstreek de regio, gemeenten en provincie Noord-Holland samen aan een netwerk van doorfietsroutes in de regio. Op deze routes krijgen fietsers vaker voorrang op auto’s, zijn de fietspaden breder en springen de verkeerslichten eerder op groen. Hierdoor kunnen fietsers vlot, veilig en comfortabel doorfietsen van en naar Hilversum, Wijdemeren, Huizen, Blaricum, Gooise Meren, Laren en Amsterdam.
“Als coördinator doorfietsroutes ondersteunen we de regio en de gemeenten in dit proces qua planning, subsidies, uitvoeringsovereenkomsten, te nemen maatregelen en te maken keuzes. Bijvoorbeeld op één van de routes moesten snel keuzes gemaakt worden wegens gepland onderhoud. Hiervoor organiseerden we een fietssafari om de opties zelf te ervaren. Het lukte daardoor sneller keuzes te maken.” – Leanne van Bentem, adviseur mobiliteit
![](https://www.sweco.nl/wp-content/uploads/sites/5/2024/05/Gebied-verkennen-doorfietsroute-Bussum-Huizen-scaled-e1715589765374.jpeg)
![](https://www.sweco.nl/wp-content/uploads/sites/5/2024/03/Fatbike-191-Small-e1715590099515.jpg)
Veilig op de fatbike
Uit bezorgdheid over verkeersveiligheid en overlast van opgevoerde elektrische fietsen, in het bijzonder de fatbikes, ontwikkelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een beleidsaanpak. Sweco onderzocht of het invoeren van een minimumleeftijd voor het rijden op een fatbike een mogelijkheid is.
“Het is moeilijk om juridisch onderscheid te maken tussen fatbikes en andere e-bikes. Daarnaast kan een minimumleeftijd voor de elektrische fiets de zelfstandige mobiliteit van met name middelbare scholieren in niet-stedelijke omgeving beperken, zij leggen langere fietsafstanden af en hebben vaak geen reëel OV-alternatief voorhanden. Bij een minimumleeftijd van bijvoorbeeld 16 jaar gaat het om ongeveer 32.000 leerlingen.” – Hans Drolenga, adviseur veilige mobiliteit
Lees hier meer en download het rapport -> Leeftijdsgrens fatbikes juridisch niet haalbaar | Sweco Nederland
Doortrappen in regio Amsterdam
Om het verkeer beter te laten doorstromen wil de Vervoerregio Amsterdam samen met provincie Noord-Holland en aangrenzende gemeenten een doorfietsroute maken tussen Zaandam, Purmerend en Hoorn, de zogenaamde Corridor Amsterdam Hoorn (CAH). Het voorkeurstracé onderzochten wij.
“Bij de fietssafari bleek al snel dat enkele tracédelen al op het kwaliteitsniveau van een doorfietsroute waren, terwijl andere, ontwerptechnische problemen veroorzaakten. Na het afwegen van diverse kwaliteitscriteria kwamen we tot een vastgesteld voorlopig ontwerp van het voorkeurstracé. Ook werkten we de ‘first and last mile’-maatregelen verder uit om de OV-verbinding van de Hoornselijn te verbeteren.”- Jeroen Smink, procesmanager mobiliteit
![Voorbeeld doorfietsroute](https://www.sweco.nl/wp-content/uploads/sites/5/2021/06/De-fietsregio-van-Utrecht-snelfietsroute.jpg)