De pandemie heeft veel veranderd. Ons meer aan huis gebonden en vele daardoor digitaal uitgedaagd. Vele ruimtelijke projecten worstelen met deze ontwikkeling. Draagvlak, feedback en zelfs inspraak vonden traditioneel op het gemeentehuis of in buurthuizen plaats. Maar hoe deel je tegenwoordig informatie onderling? Via een Teamsmeeting?
Sweco bedacht iets anders. Want voor echte betrokkenheid zou het ook écht moeten voelen. Daarvoor ontwikkelden wij de ‘Sweco Digital Expo’. Wat begon als een service en uithangbord voor onze klanten, blijkt veel potentie te hebben voor effectieve, online participatie. Lars Jansen, Engineer en ontwerper bij Sweco vertelt er meer over.
Lars, een online expositie…Hoe kóm je er op?
“Wij waren al langer op zoek naar digitale vormen om effectief informatie over te dragen, maar de komst van corona zorgde voor een ware stroomversnelling. Het moest anders! We hadden geen keus. Als Sweco maken we graag fysiek contact met onze klanten en relaties, maar dat kon niet meer. Om onze klanten toch op een toegankelijke manier van informatie te voorzien waren andere oplossingen nodig. Zo ontstond de Sweco Digital Expo. Een digitale presentatieruimte, waar we op een visuele manier informatie konden delen met onze klanten. Buiten dat het praktisch was, gaf het ons ook de kans om te laten zien wat we kunnen als Sweco. Namelijk het bouwen van slimme digitale oplossingen voor actuele problemen. De innovatie zelf, is eigenlijk al ons visitekaartje.”
Om onze klanten toch op een toegankelijke manier van informatie te voorzien waren andere oplossingen nodig. Zo ontstond de Sweco Digital Expo. Een digitale presentatieruimte, waar we op een visuele manier informatie konden delen met onze klanten. – Lars Jansen
Is het dan één groot museum?
“Ja, eigenlijk wel. Via je internetbrowser kom je op een site terecht en zie je een gebouw dat je binnentreedt. Je komt in verschillende gangpaden en ruimten terecht en overal zie je dingen aan de muur hangen. Voor onze eerste online expositieruimte, voor waterschap AA en Maas, wilden we hen kennis laten maken met een aantal van onze innovaties. We richtten vijf verschillende ruimtes in: één grote ruimte met informatie over Virtual Reality en Augmented Reality (VR/AR) en vier gangpaden over Flow Traffic, FME, Parametrisch ontwerpen en GeoWeb. Vind je als bezoeker een bepaalde ruimte interessant? Blijf dan gerust even hangen en kijk rond, zoals je in een echt museum ook doet.”
Wat zie je dan terug in de ruimte?
“In deze eerste demo zijn het innovaties, maar het kan natuurlijk veel meer zijn. En interactiever. Het mooie eraan is dat het in allerlei vormen kan zijn, zolang het maar visueel is! Hele lappen tekst zie je in een echt museum ook niet terug, en dat is hier dus ook niet het geval. De ene keer zie je een presentatie, de andere keer een video, of misschien zelfs wel een maquette. Wat ook handig is, is dat je direct met ons kunt kennismaken. Zo hangt bij elke innovatie een QR-code die je kunt scannen om op de LinkedIn-pagina van de betrokken collega te komen. Zo weet je direct welke collega je waarvoor moet hebben.”
Een online visitekaartje, is dat het dan?
“Nee, de Sweco Digital Expo heeft veel meer potentie, op het gebied van participatie bijvoorbeeld. Als je informatie wilt overdragen of zelfs meningen wil ophalen, is de expo bij uitstek een interessant middel om te gebruiken. We kunnen het zo inrichten dat bezoekers overal makkelijk hun feedback kunnen achterlaten. Buiten dat je inwoners informeert en meeneemt in je project, haal je dan ook nog eens waardevolle input op. Het heeft zo veel meer mogelijkheden dan de traditionele bewonersavond. Je trekt een breder publiek, ook de student om de hoek. Of de drukke tweeverdieners. Digitaal komen ze wél langs. En daar wordt een voorstel alleen maar beter van.
Met de Sweco Digital Expo kan het gewoon anders. Iedereen met een internetverbinding kan meedoen en het is veel laagdrempeliger. Met een klik op je muis kan je op een toegankelijke manier allerlei stukken inzien. Andere platforms als projectsites, projectpagina’s of mailgroepen worden overbodig. Al deze functionaliteit kun je in één keer integreren.”
Toch is niet iedereen zo ‘digital minded’, hoe zorg je voor de échte aansluiting?
“Ik denk zelf dat het één het ander niet uitsluit. Je kunt voor geïnteresseerden en betrokkenen een informatieavond organiseren, maar voor een andere groep een digitaal alternatief aanbieden. Op die manier spreek je verschillende doelgroepen aan en doet écht iedereen mee met je initiatief. Een groot voordeel hierbij is dat als je de input hebt die je wilt delen, je ook zo je eigen digitale expositie hebt opgetuigd. Binnen enkele dagen heb je een presentatievorm waarin je aan de buitenwereld je project kunt tonen.
Ik help gemeenten, projectontwikkelaars en waterschappen graag zo’n ruimte in te richten. In elk look en feel, met alle functionaliteiten die er nodig zijn. Op die manier bied je jouw stakeholders een extra mogelijkheid om te participeren en geef je ze pas echt een kans om mee te doen.”
* Beeld: Digital Immersive Art van Studio Irma, Moco Musuem
Bio Lars Jansen
Lars kwam tijdens zijn afstudeerstage van de opleiding Built Environment al terecht bij Sweco. Sindsdien werkt hij iedere dag aan het ontwerpen en modelleren van civieltechnische werken als BIM-Modelleur’. Maar daar blijft het niet bij. Lars is een believer als het gaat om verbeelding. Het liefst maakt hij alles visueel! Deze kwaliteiten komen perfect tot z’n recht in de Digital Expo. Ook je eigen expo? Neem contact op met Lars via onderstaand contactformulier.
Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?
Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
Aangepaste privacyverklaring
Sweco Nederland B.V. heeft zijn privacyverklaring aangepast. Je kunt de verklaring hier vinden. Hij treedt na publicatie onmiddellijk in werking.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.