De weg naar 1 miljoen woningen

Linda van Soerland kijkt vooruit

Een goede verbinding is key

Waar je ook woont, je hebt altijd verbinding met je omgeving nodig. Voor zorghulp, boodschappen, werk of school. Hoe voorzieningen bereikbaar zijn, is vaak doorslaggevend in de keuze of je ergens wilt wonen. Het goed verbinden van de 1 miljoen nieuwe woningen die er de komende tien jaar in ons land bij moeten komen, is dus enorm belangrijk. “Richt de mobiliteit rondom deze woningen mensgericht en flexibel in”, zegt Linda van Soerland, teammanager mobiliteit bij Sweco.

Toekomstmuziek

Wat Linda betreft benutten we in 2050 de infrastructuur optimaal zonder dat we daar ieder afzonderlijk heel veel moeite voor hoeven doen. Tijden voor de kinderdagopvang, werk, vergaderingen en boodschappen zijn zo op elkaar afgestemd dat je fiets, bus, zelfrijdende auto of deeltaxi op het goede moment en op de goede plek, voor je klaar staat. “Je wilt niet iedere dag over mobiliteit nadenken, je moet al zoveel in het leven.” zegt Linda. “Daarom reizen we nu vaak op dezelfde manier van A naar B. Op routine, zodat je niet hoeft na te denken.”

Het is nog lang geen 2050, maar nu Nederland volop met gebieden voor woningbouw aan de slag is en gaat, kunnen we wel mooie stappen richting slimmere en duurzamere mobiliteit maken.

 

Vijf kansen voor nu

Net als bij de keuze voor een woning, draait de inrichting en inregeling van infrastructuur om locatie. Dus wáár die 1 miljoen woningen gebouwd worden is het meest belangrijk. En aangezien niemand een glazen bol heeft, is het inbouwen van flexibiliteit een ‘must’. Linda ziet vijf kansen om de 1 miljoen nieuwe woningen toekomstbestendig te verbinden met de omgeving.

1. Passen als een jas

“Blijf weg van een one-size-fits-all aanpak met standaard normen waar we nu nog vaak op terugvallen. Welke infrastructuur nuttig is op welke plek, is ontzettend afhankelijk van de locatie én van de reizigers. Worden de woningen gebouwd in Groningen of in Amsterdam? Is dit in een OV-bereikbaar dorp of het overgangsgebied tussen stad en land? Hoeveel inwoners per woning verwachten we? Welke reisbewegingen maken ze en wat zijn hun behoeften op het gebied van bereikbaarheid en toegankelijkheid? Denk in persona’s; Wat heeft Ingrid de basisschooljuf nodig om te kunnen werken en leven? De kentallen van bijvoorbeeld CROW helpen ons op weg, maar we moeten daar vóórbij kijken. Kijken naar de specifieke opgave per locatie. In Beverwijk zijn we bijvoorbeeld letterlijk de straat opgegaan om de behoeftes te achterhalen.”

2. In één keer goed

“Wie weinig voorzieningen in de buurt heeft, wordt bijna gedwongen om meer te reizen. Zorg dus dat voorzieningen op orde zijn vóórdat mensen er gaan wonen. Denk aan voorzieningen als een huisartsenpost of een supermarkt maar ook nabijheid van OV en deelauto’s. En het moet wérken: als mensen één keer misgrijpen op een deelauto als ze er eentje nodig hebben, ben je ze ‘kwijt’. Hubs zijn hierin een schakel: je kan mobiliteit concentreren en netwerken van OV en auto samenbrengen zodat mensen makkelijker kunnen kiezen en overstappen.”

3. Ruimte om te leven

“Niemand wil tegen alleen maar auto’s aankijken als die uit het raam kijkt. Maak parkeerplaatsen zoveel mogelijk aan de rand van een wijk, of ónder de grond! Ook dit is locatie afhankelijk. Bijvoorbeeld mensen die wonen in een centrum accepteren over het algemeen meer looptijd naar een auto dan degenen die in buitenwijken wonen. Zo heb je op straat ruimte voor groen maar ook om te bewegen, spelen en elkaar te ontmoeten. Zeker nu we steeds meer thuiswerken is een prettige, gezonde en veilige woonomgeving nog belangrijker.”

4. Van kleuters naar pubers

“We kunnen niet tot op het voertuig nauwkeurig de toekomst in 2050 voorspellen. Modellen en plannen geven een richting, maar laten we in onze plannen en in ons ruimtegebruik flexibel blijven. Zodat we in 2035 de infrastructuur kunnen aanpassen, als in een wijk de kleuters van nu, middelbare scholieren zijn geworden, met héél andere mobiliteitsbehoeften. Bijvoorbeeld door groene parkeerplaatsen te maken, die je kunt omzetten naar een speelplek of omgekeerd.”

5. Gemak dient de mens

“Mensen gaan voor gemak. Bij het ontwerpen van woningen kan je rekening houden met gemak. Waarom staat bijvoorbeeld een auto rijklaar op de oprit en moet je voor je fiets door de tuin, door de schuur of ‘achterom’ voordat je kan gaan rijden? Maak de fietsstalling in of onder appartementencomplexen net zo makkelijk toegankelijk als de parkeergarage voor auto’s. Met een handige inrichting kun je de keuze voor vervoer goed beïnvloeden, laten we dit dan ook doen.”

Ik realiseer me heel goed dat we misschien niet alle kansen tegelijk kunnen verzilveren. In de praktijk is het lastig om woningen, voorzieningen en infrastructuur in eenzelfde tempo te realiseren.

“Het is een ingewikkeld speelveld, maar ik zie dat er zeker de wíl is om integrale plannen te maken. Bij het Rijk, met de vernieuwing van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) en bij kleine gebiedsontwikkelingen waarin serieus door alle betrokken partijen aan de voorkant al gekeken wordt naar de verkeersafwikkeling en kansen voor deelmobiliteit. Ik hoop dat deze wíl ook echt leidt tot steeds meer écht slim ontworpen gebieden. Ik zet me daar in ieder geval 100% voor in en ga voor de beste oplossingen passend bij de behoeften van de bewoners en de kansen van de locatie. Voor nu en in de toekomst.”

Over Linda

Mobiliteitsoplossingen die het leven van mensen aangenaam maken en onze buurten mooier maken, daar gaat Linda voor. Mobiliteit is voor haar geen doel op zich. Ze is op haar best als ze ideeën omzet naar plannen en die ook daadwerkelijk tot uitvoering op straat kan brengen. Het liefst werkt ze op het snijvlak tussen inhoud en politiek-bestuurlijke uitgangspunten. Linda is een enthousiaste mobiliteitsexpert en teammanager, gedreven om resultaten neer te zetten met tegelijkertijd een scherp oog voor de mensen om haar heen.

Denk jij weleens na over de toekomst?

Wij doen niet anders. En daardoor ontstaan mooie projecten en verhalen. Ontvang 10x per jaar meer nieuws over toonaangevende innovaties, projecten en persoonlijke verhalen in je mailbox. Weet hoe de wereld verandert en wij, samen met jou, het verschil maken. Elke dag opnieuw.