Blijven digitaliseren: dé sleutel tot goede infrastructuur
De weg naar toekomstbestendige infrastructuur
Een goede weginfrastructuur is broodnodig: het verbindt steden, bedrijven, gebieden en mensen met elkaar. Het zorgt ervoor dat we veilig, snel en altijd van A naar B kunnen. Om die infrastructuur te kunnen realiseren, is veel nodig. Immers, mobiliteit en regelgeving nemen toe, klimaatomstandigheden zijn steeds complexer en beschikbare ruimte neemt af. Dat legt druk op de zaak. Het moet allemaal in één keer goed, toekomstbestendig en vaak multifunctioneel worden ingericht. Gelukkig helpen slimme digitale oplossingen ons om met deze toenemende complexiteit om te gaan.
Merlijn van Beurden, ontwerper van onder andere de Oosterweelverbinding in Antwerpen en de reconstructie van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (BaHo) vertelt meer over de rol van digitalisering in complexe infraprojecten.
Steeds minder ruimte, steeds complexere vraag
“Dit brengt ook kansen met zich mee. Denk hierbij aan het multifunctioneel inzetten van ruimtes en het tegengaan van overlast. Twee mooie voorbeelden waar ik aan werk zijn bijvoorbeeld de A9 bij Badhoevedorp en de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Deze trajecten ontwierpen we zo dat stukken snelweg onder de grond doorlopen. En ze krijgen zelfs een overkapping, waar weer parken op geplaatst worden.
Daarmee behoud je de ruimte en krijgt de stad meer beschutting en meer groen. Klimaatadaptatie ten top. Moet je het eens voorstellen: je loopt door het park, er razen auto’s op tien rijstroken onder je langs en je merkt er niks van! Daarnaast zorgt dit ook nog eens voor verbinding. Je kan elkaar daar makkelijk ontmoeten en jezelf makkelijker verplaatsen tussen verschillende wijken.”
Als ontwerper is het een spannende tijd. Ik bevind me met mijn werk letterlijk midden in het publiekelijke debat. Vinden we het aanleggen van een nieuwe weg eigenlijk nog wel de ruimte waard in ons volle land? Wat zijn alternatieven? Als ontwerpers kunnen wij juist hiermee aan de slag: het inrichten van het wegennetwerk moet hierdoor steeds slimmer.
Als ontwerper is het een spannende tijd. Ik bevind me met mijn werk letterlijk midden in het publiekelijke debat. Vinden we het aanleggen van een nieuwe weg eigenlijk nog wel de ruimte waard in ons volle land? Wat zijn alternatieven? Als ontwerpers kunnen wij juist hiermee aan de slag: het inrichten van het wegennetwerk moet hierdoor steeds slimmer.
Gebruik de juiste, geavanceerde ontwerpsoftware
Sweco werkt met de juiste digitale tools, zodat we goed inspelen op de toegenomen complexiteit. Parametrisch ontwerp is hierin de sleutel: je gebruikt data en afhankelijkheden om tot een optimaal ontwerp te komen. Zo staan de vele verschillende onderdelen van een ontwerp met elkaar in verhouding. Wanneer we een bepaalde weg iets moeten verplaatsen in ons ontwerp, dan schuiven andere onderdelen -zoals bijvoorbeeld geluidwerende schermen- ook automatisch op. Dit zorgt ervoor dat je niet alles opnieuw hoeft te doen, maar dat verschillende facetten op elkaar anticiperen.
Bij uitstek maakt het 3D-ontwerpen sowieso ons werk een stuk efficiënter, hierdoor hebben we namelijk al snel inzicht in hoe een project er uiteindelijk uit komt te zien. Ik ben blij dat wij inventief te werk gaan en altijd snel op zoek gaan naar de beste digitale hulpmiddelen. Van die insteek hebben we écht profijt. De ervaring nemen we mooi mee in volgende projecten.
Eenduidigheid is leidend
Naast goede ontwerpsoftware is nauwkeurigheid en precisie van belang, want een klein foutje in je ontwerp kan grote gevolgen hebben. Het komt gewoon heel precies. Binnen Sweco werken we met een bouwwerkinformatiemodel (BIM). Dit zorgt ervoor dat wij allemaal met dezelfde informatie werken.
Naast geometrische informatie kan je er bijvoorbeeld ook andere projectinformatie in kwijt. Iedereen heeft dezelfde projectwaarheid, zo laat je niets aan het toeval over. Daarom ben ik ook zo trots dat we een Bentley Award hebben gewonnen voor onze live-omgeving in ProjectWise. Dit laat zien dat we echt goed onze projecten kunnen beheersen, managen en realiseren.
Randselva bru
In Noorwegen ontwierp Sweco de Randselva brug. Deze brug 634-meter lange brug is ’s werelds grootste volledig op modellen gebaseerde constructie. Dit betekent dat de brug gebouwd wordt, zonder gebruik van tekeningen. Er is geen potlood of pen aan te pas gekomen!
De brug won diverse prijzen op het gebied van BIM en toont de efficiëntie van parametrisch ontwerpen en goed, interdisciplinair samenwerken. Vier afzonderlijke Sweco-teams, uit vier verschillende landen (Noorwegen, Denemarken, Finland en Polen) verzorgden de modellering en het ontwerp van deze brug.
Over Merlijn van Beurden
Papierloos een brug ontwerpen en laten bouwen. Dat is het eerste wat Merlijn ’s ochtends bij zijn kopje koffie doet. Na zijn studie Civiele Techniek schakelde Merlijn zó over naar de praktijk en ontwierp hij met zijn collega’s het wegennetwerk van de Oosterweelverbinding in Antwerpen.
Met deze ervaring pakt hij topprojecten in Nederland op, waaronder het vernieuwen van de A9 BaHo: Badhoevedorp – Holendrecht.