Achter de schermen: smokkelaars in beeld
Hoogstaande grensbewaking
Enig idee wie de grenzen van de Europese Unie bewaakt? En hoe ze verdachte grensovergangen spotten? Dit werd ons een paar jaar geleden helder toen NL EASP AIR bij ons aanklopte. Zij voeren voor Frontex, het Europees grens- en kustwachtagentschap, surveillancevluchten uit. Samen hebben we een hoogstaande en unieke technologie ontwikkeld, waarmee Frontex samen met lokale autoriteiten direct tijdens de vluchten alle benodigde informatie in één oogopslag op het scherm ziet. Pieter Voeten, CEO van NL EASP AIR, en collega Kirsten Culp, projectleider GIS, geven je een kijkje achter de schermen.
Wat doet Frontex?
Pieter: “Frontex zet zich in voor alle EU-lidstaten en aangrenzende niet-EU-landen die te maken hebben met grensoverschrijdende criminaliteit en migratietrends. Dit betreft smokkelaars, maar dus ook vluchtelingstromen en vermissingen. Het Europese agentschap coördineert de inzet van lokale grens- en kustwachten, samen met boten, vliegtuigen, patrouillewagens en ander materieel.”
Waarom kennen we deze Europese grensbewakers niet?
Kirsten: “Dit is een wereld waar je als leek niets vanaf weet. Alles gebeurt buiten de spotlights. Wat Frontex doet heeft een enorme impact op onze veiligheid. Neem bijvoorbeeld één van de missies van NL EASP AIR een paar jaar geleden. In vijf maanden tijd werden 3.000 bootvluchtelingen gered en meer dan 80 drugstransporten onderschept door de autoriteiten.”
Waarvoor schakelt Frontex jullie in?
Pieter: “NL EASP AIR is een onafhankelijke private luchtvaartonderneming op Schiphol. Wij voeren surveillancevluchten voor Frontex uit om verdachte vaartuigen of activiteiten vanuit de lucht op te sporen. Iedere missie is anders. We hebben surveillancevluchten gedaan boven Albanië, de kust van Frankrijk en ook boven Middellandse zee tussen Afrika en Spanje. De camera’s en sensoren van onze vliegtuigen sturen elke minuut data naar de grond. Denk aan foto’s, video’s, de positie van verdachte vaartuigen en de weersomstandigheden.”
En wat doet Sweco dan?
Kirsten: “Het Mission Screen Alpha is een op GeoWeb gebaseerde webviewer die de topografische ondergrond van het surveillancegebied toont naast relevante data zoals dichtstbijzijnde vliegvelden en scheepvaartinformatie uit het Automatic Identification System (AIS). Alle schepen zonder AIS-aanmelding zijn per definitie verdacht. Tijdens een missie is de positie van het vliegtuig live te volgen en worden verdachte waarnemingen (sightings) doorgestuurd naar de webviewer. De agenten van Frontex, de liaison officer en lokale autoriteiten die de vlucht vanaf de grond volgen, zien al deze data in heldere informatie vertaald in een interactieve livestream op hun scherm. Zo kunnen zij in één oogopslag de situatie inschatten. Er zit zelfs een chatfunctie in waarmee ze met elkaar en met NL EASP AIR-collega’s in de cockpit kunnen communiceren. Dit leidt tot effectievere beslissingen. Ik vind het bijzonder om met ons werk op deze manier de wereld een stukje veiliger te maken.”
Klinkt als een technologisch hoogstandje
Kirsten: “Jazeker, dit is echt een ‘top of the bill’ project. Het unieke aan deze oplossing is dat het maatwerk niet in GeoWeb zelf zit. We gebruiken een zelf ontwikkeld Real-Time GIS Framework om de data van de missies te verwerken. Het toevoegen van real time data aan GeoWeb is daardoor met een standaard implementatie mogelijk geworden. En dus ook toepasbaar voor andere klanten met real-time data. Er is geen viewer waarmee je zo makkelijk realtime data kan ophalen en in de juiste omgeving live kan streamen. Je ziet het bijvoorbeeld direct als schepen van koers veranderen. En dat zonder handmatige verversing. Dat is echt uniek in de GIS-wereld!”
Iedere missie is anders. We hebben surveillancevluchten gedaan boven Albanië, de kust van Frankrijk en ook boven Middellandse zee tussen Afrika en Spanje – Pieter Voeten, CEO NL EASP AIR
Kirsten Culp maakt niet alleen impact in projecten, ook als teammanager drukt ze haar stempel op Sweco’s werkgeverschap. Hoe ze dit inkleurt? Ze neemt je mee.