0 van 0 resultaten voor ""

Gepubliceerd: november 30, 2020

5 vragen aan Emma Grijsen

Beweging boven perfectie

Altijd op zoek naar hoe mensen in projecten nog beter kunnen samenwerken en een passie voor innovatie. Dat is Emma Grijsen, procesmanager bij Sweco, ten voeten uit. De kans om met de nieuwe contractvorm ‘innovatiepartnerschap’ te gaan werken aan het herstel van de monumentale kademuren in hartje Amsterdam, greep Emma dan ook met beide handen aan. Wat houdt dit innovatiepartnerschap in en waarom is haar rol zo belangrijk?

1. Gemeente Amsterdam koos voor innovatiepartnerschap. Waarom en wat houdt het in?

“Amsterdam heeft een megagrote infrastructurele opgave voor het beheer en onderhoud van de kades en bruggen. Met de huidige technieken en methodes gaat dit niet snel genoeg en krijgt Amsterdam dit niet op orde, dat geeft risico’s. Daarom zocht de stad naar een vorm om te versnellen én om het beter te doen. Zij koos voor het innovatiepartnerschap. Dit is een relatief nieuwe contractvorm waarin de opdrachtgever samen met de markt de beste oplossing zoekt.

Het gaat echt om het samen ontwikkelen en leren, en om innovatie te stimuleren. Je ziet de interesse voor deze contractvorm bij overheden toenemen, bijvoorbeeld bij waterschappen, maar voor zo’n grote infrastructurele opgave én voor de gemeente Amsterdam is het de eerste keer!”

2. Wat is jouw rol en hoe kan jij je ei kwijt in dit project?

“Als procesmanager zorg ik ervoor dat we samen van A naar B komen. Ik sta echt aan de lat om samen de projectfasen goed te doorlopen, te zorgen dat we leren en beter worden en onze aanpak afstemmen. Dit doe ik op twee vlakken: in de samenwerking met Amsterdam (hoe werkt ons team Kade 2.020 samen met Amsterdam) en hoe werken wij als team samen.”

 

Portret van Emma Grijsen voor Amsterdamse gracht

In mijn dagelijkse werk organiseer ik kennisoverdracht en bedenk ik manieren om de zelfstandigheid van het team te laten groeien. Daarnaast neem ik obstakels weg voor het team. Dit kan een stukje coaching zijn of het oplossen van een capaciteitsprobleem. Ik heb een nauwe samenwerking met onze project- en technisch manager. Deze collega’s zich richten op de beheersing van het project en de inhoudelijke ontwikkeling van de technische oplossing; ik vul dit aan met het in hun kracht zetten van collega’s en het stroomlijnen van (communicatie)processen.

Ik vind het ontzettend leuk om duidelijkheid te creëren en met de ‘hoe’-vraag bezig zijn. Ik vind het fijn als mensen elkaar begrijpen en dat ze ontdekken dat ze de kracht, kennis of ervaring van een ander kunnen inzetten en een steeds sterker team worden. Als één plus één drie wordt! Daar moet je voor kunnen observeren, goed kunnen luisteren, de juiste vragen stellen, afpellen of doorbreken.”

3. Waarom is de rol van een procesmanager zo belangrijk in een innovatiepartnerschap?

“Je zou kunnen zeggen dat een procesmanager als het smeermiddel is. Mijn schijnwerper staat op het team. Het gaat over verbinden en het nadenken over en vormgeven van de ‘hoe’. Je bent bezig met een nieuwe manier van samenwerken en dat vraagt om een andere mindset, houding en gedrag. En daar lever ik als procesmanager een goede bijdrage aan. Bijvoorbeeld een situatie waarbij iemand aangeeft: ‘Ik kan het niet oplossen, en de collega die het wel kan is met vakantie. Dus we lopen vertraging op’. Dan zeg ik ‘Oké, jij kunt het niet oplossen, welke alternatieven zijn er? Wat kan het team hierin betekenen? Wie zou de eerste stap kunnen nemen zodat we niet stilvallen?’ Dit gebeurt niet zonder dat iemand die vraag stelt! We zijn gewend zelf onze zaakjes op te lossen, (te) lang de kaarten voor de borst te houden of vermijden het stellen van (hulp)vragen. Hiermee laten we de expertise en inventiviteit van het team, onze opdrachtgever of andere partners vaak onbenut. Deze breng ik weer naar voren!”

4. Een innovatiepartnerschap zonder een procesmanager, kan dat?

“Ja, dat kan wel, maar het zou er een stuk technischer en taakgerichter van worden. Je vergeet dan eigenlijk de samenwerk-kant, wat zo uniek is aan deze contractvorm. Dan zouden we nooit terugkijken op hoe we het doen, nadenken over een alternatieve werkwijze of de tijd nemen om te leren. Dus altijd de blik vooruit en kijken naar de volgende stap. Het innovatiepartnerschap maakt het mogelijk dat je kunt vertragen en aanpassen. Het maakt dat je kunt afvragen: wat vind ik hier nu van? Zitten we nog steeds op de goede weg of willen we iets anders doen? Zo zet je de inzichten die je opdoet om in iets van waarde voor de opdrachtgever en opdrachtnemer. Het hoogste doel is het beste resultaat, in plaats van alleen de deadline halen die ooit is afgesproken. Als we met z’n allen tot nieuw inzicht komen slaan we een nieuwe, vaak betere weg in.”

5. Heb je tips aan opdrachtgevende partijen?

“Realiseer je dat je zelf ook aan de slag moet. Samen ontwikkelen en samen innoveren vraagt niet alleen iets van marktpartijen, maar juist ook van de opdracht gevende partijen. Het is voor iedereen even schakelen. Dit merkte ik vooral in het begin van het innovatietraject met de gemeente Amsterdam. Nu we verder zijn in het traject zie ik dat beide kanten hier beter in zijn geworden en dat er een echte samenwerking is ontstaan, waarbij de opdrachtgever meeloopt in ons proces en daar ook zijn issues aangeeft.

Een tweede tip is: ruil perfectie in voor beweging. We streven allemaal naar gave en smetteloze resultaten, maar dit geeft vaak een te strak kader en kost veel tijd. Geef jezelf de ruimte om stappen te maken en richt je op het opdoen van kennis. En als je er een hobbel is in je samenwerking of het wrijft even, leer daar dan van, want je weet dat je samen door gaat!”

Heb je niet kunnen vinden wat je zoekt of heb je een vraag?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.