0 van 0 resultaten voor ""

Sweco aan de slag met vervolgonderzoek naar stabiliteit spoordijken

Voor een groot deel van het spoor in Nederland is nader onderzoek nodig om te kunnen aantonen dat de ondergrond geschikt is voor meer, snellere en zwaardere treinen in de toekomst. Dat blijkt uit een tussenrapportage van het onderzoek naar de baanstabiliteit in Nederland in opdracht van ProRail dat Sweco uitvoert, samen met Arcadis, Witteveen + Bos en Royal HaskoningDHV.

In de eerste fase van het onderzoek is  de kwaliteit van de spoordijken in kaart gebracht met openbare data zoals kaartonderzoek, beschikbaar grondonderzoek en waterstanden. Daaruit blijkt dat voor 1.400 van de 2.600 onderzochte kilometers spoor nader onderzoek nodig is. Daarmee zijn de vier bureaus inmiddels gestart.

“Het is een unieke samenwerking en een uniek onderzoek”, zegt Gijs Kreike, projectmanager bij Sweco. “Met behulp van de beschikbare data hebben we 2.600 kilometer spoor in Nederland beoordeeld. Uit de tussentijdse resultaten blijkt nu dat we op veel trajecten nader moeten onderzoeken of er in de toekomst meer, snellere en zwaardere treinen kunnen gaan rijden. Daar zijn we na de zomer al mee begonnen”.

“Het is een unieke samenwerking en een uniek onderzoek”, zegt Gijs Kreike, projectmanager bij Sweco. “Met behulp van de beschikbare data hebben we 2.600 kilometer spoor in Nederland beoordeeld. Uit de tussentijdse resultaten blijkt nu dat we op veel trajecten nader moeten onderzoeken of er in de toekomst meer, snellere en zwaardere treinen kunnen gaan rijden. Daar zijn we na de zomer al mee begonnen”.

In het vervolg van het onderzoek worden de inzichten uit de eerste fase van het onderzoek verbeterd met archiefonderzoek, locatie-specifieke kennis en grondonderzoek. Daarbij krijgen trajecten waar al meer, snellere of zwaardere treinen gepland zijn voorrang. De resultaten van het vervolgonderzoek helpen te bepalen welke investeringen en maatregelen er in de toekomst nodig zijn. Zo kunnen er bijvoorbeeld damwanden of steunbermen worden aangebracht.

Nick Renooij

Head of Press