0 van 0 resultaten voor ""

Samenwerking Benthem Crouwel en Sweco bij station Den Haag Nieuw Centraal: Een goed gelukt halletje

Het centraal station van Den Haag kreeg een compleet nieuwe hal. Benthem Crouwel Architects ontwierp de bijzondere constructie, waarvan vooral het glazen dak in het oog springt. Sweco was onder andere verantwoordelijk voor de vertaling van het visueel ontwerp van de architect naar een constructief ontwerp. Dat betekende dat de partijen gedurende het project intensief met elkaar moesten samenwerken.

Pieter van Rooij van Benthem Crouwel is senior Architect. Hij is al sinds 1996 betrokken bij dit bijzondere project. “Dat is een hele lange tijd. Maar dat hoort ook bij dit soort grote projecten. Het gaat om een hoop geld van de Nederlandse bevolking en dan moet de besluitvorming zorgvuldig zijn.” Hij vindt dat het project mede door de prettige samenwerking met Sweco goed gelukt is. “Wat op papier stond, is uiteindelijk ook zo gebouwd. Het station is eigenlijk maar een halletje, maar wel een goed gelukt halletje.”

GEWETEN VAN DE ARCHITECT
“We kregen van ProRail opdracht om de esthetische visie van Benthem Crouwel om te zetten in een solide constructie”, zegt Bas van Ooijen, hoofdconstructeur bij Sweco. “De constructeur is het geweten van de architect. De architect maakt een esthetisch gebouw met een mooie uitstraling en wij zorgen ervoor dat het blijft staan.” Pieter van Rooij: “Je begint met een idee van wat je zou willen. Dat bespreek je dan met de constructeur. En daar komt dan uiteindelijk een vorm uit naar voren. Het groeit als het ware.”

COMPROMIS
Eén van de uitdagingen die de ontwerpers tegenkwamen had te maken met de hemelwaterafvoer voor het dak. “Je praat wel over een hectare dak waar hemelwater op komt”, zegt Hendrie Scheer, projectleider Installaties bij Sweco. Dat moet goed afgevoerd worden want binnen een minuut heb je een zwembad vol regenwater. Het probleem was dat de dragende kolommen net iets te smal waren. We hadden daarover zeer intensief contact met de architect. Die wilde een zo slank mogelijke constructie. Uiteindelijk bereikten we een compromis waar iedereen zich in kon vinden.”

OPLOSSINGEN VINDEN
Het dak was onderwerp van veel discussies. “Daar hebben we heel veel over gesproken”, zegt Martin van Veen, projectmanager bij Sweco. “Welke glassoort kiezen we en wat zijn de vervormingen van de constructie onder invloed van temperatuur en wind? Hoe slank mag de constructie zijn? Wat wil de architect graag hebben? Er zijn verschillende invalshoeken en in overleg vind je daar een oplossing voor. Dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld afmetingen en diktes van glas en sponningen moet aanpassen.”

ELKAAR WILLEN BEGRIJPEN
“Het belangrijkste in de samenwerking is dat je elkaar begrijpt”, stelt Marc van den Berg, projectleider bij Sweco, “want je zult elkaar van alle kanten tegemoet moeten komen. Je moet elkaar willen begrijpen en daar open en eerlijk over praten om tot een resultaat te komen.” Pieter van Rooij: “Soms merk je dat een ingenieursbureau weleens op de rem gaat staan. Dan zeggen ze: ‘Nee, dat kan niet.’ Maar met Sweco kon heel veel. Er is nooit gezegd dat een constructie niet kon. Vaak zaten we dan net zolang te puzzelen totdat het wel kon.”

VAN NATURE NIEUWSGIERIG
De hal is volgens Martin van Veen prachtig geworden. “Hij komt lekker overeen met de visuals van de architect. Het is een heerlijke, lichte ruimte; echt een aanwinst voor Den Haag. En de samenwerking met de architect was heel goed. Bij Benthem Crouwel zijn de mensen van nature nieuwsgierig en creatief, staan ze open voor nieuwe ontwikkelingen en voor andermans input en ideeën.” Pieter van Rooij: “Wij zijn heel tevreden. Je hebt in het begin ideeën over wat je wilt bereiken maar niet precies een idee over de realisatie. Dat volgt in het proces. Het eindresultaat komt overeen met onze uitgangspunten. Het is een majestueuze kathedraal geworden.”

CONTACT
Marc van den Berg
Projectleider
T 06 22 08 73 11
E marc.vandenberg@sweco.nl

MEER INFORMATIE
Den Haag Centraal: een toekomstbestendig OV-knooppunt